Öl inför sommaren

Efter att ha haft lite skrivkramp de senaste månaderna så kommer här en sammanfattning av vad som hänt sedan dess:
I april drog jag och min sambo ner till ölmässan "Små bryggerier, stora öl" som hölls på Malmö brygghus. Det var min första ölmässa och jag kommer definitvt gå på fler.


Ett glas med min favvis på mässan, Konjaks stormaktsporter från Närke Kulturbryggeri.
Så bra så det fick bli två stycken!


I mitten av maj åkte jag och en kompis till London. Givetvis var det en trevlig resa med en ale-älskare som jag! Det fick bli två besök i Camden på BrewDogs egna pub där det blev många goda öl druckna. Vad gäller Londons ölutbud generellt så är det kanske inte riktigt min smak om man ska gå på de traditionella pubarna. Engelsmännen verkar generellt sett vara lite för sparsamma med humlen. Flera gånger blev det till att få in något som hette IPA men som snarare var lite mesigare i smaken och närmre ale/pale ale. Däremot var det oftast inga större fel på drickan, allt slank ner!


Ölkranar på BrewDog, Camden

En väldigt spännande ölbutik hittade jag nära korsningen Camden Road och York Way. Den hette Kris Wines och hade en del vin som namnet antyder men även ett sympatiskt utbud av öl. Då det var tidigt än på kvällen så orkade jag inte köpa så mycket så jag nöjde mig med att köpa fem flaskor.

Slutligen kommer ett tips bland nysläppen som kom i fredags på systemet.
Mohawk unfiltered lager, summer edition. 18,90 kr/33cl, ABV 5%.
Det var längesedan jag sprang på en lager som gjort mig så glad som denna. Lager och lager... Mohawk beskriver den som en mix mellan en pale ale och en wiener. I allafall så bjuder denna öl på en riktigt trevlig smakupplevelse med rikligt med beska som trots det är tillräckligt snäll för att vara en törstsläckare i sommar.

Övriga sommar-öl som jag vill slå ett slag för är:
Helsingborgs Summer Ale, det bästa hittills från bryggeriet här hemmavid levererat. 22 kr/33cl, ABV 4,8%.

Oppigårds Summer Pale Ale. Det är Oppigård, mycket närmre beskrivning behövs inte tycker jag. 18,50kr/33cl, ABV 5%.

Kommentarer
Postat av: Annika

Kul med uppdatering!

2012-06-05 @ 16:14:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0