Systembolagets antiklimax?

Jag tror att de flesta av Er som läser ölbloggar inte har kunnat undgå de senaste dagarnas skriverier om Systembolaget och deras öppnande av tjänsten som skulle göra det möjligt att beställa lokalproducerad öl till butiker över hela landet.
Om inte så kommer här en snabb sammanfattning:
I slutet av 2011 kom Systembolaget med en nyhet om att det skulle bli möjligt att beställa öl som tidigare endast tillhört det lokala sortimentet över hela landet. Tanken var att ville man t.ex. köpa en flaska Helsingborgs Lager och få den levererad till Systembolaget i Umeå skulle det ske utan extra kostnad.
Vid årskiftet blev detta skjutet på fram tills denna vecka då det lanserades och jag och många med mig var mycket förväntansfulla.

Då visar det sig att Systembolaget har bestämt att öl från bryggerier som säljer för stora kvantitéer på hemmaplan inte ska ingå i detta system. Detta fick som konsekvens att Helsingborgs Bryggeri lämnas helt utanför beställningssystemet och får inte alls samma möjligheter att konkurera på lika villkor som andra bryggerier som säljer mindre volymer. Får ni ihop det? Jag får det då inte.
Jag försöker intala mig själv att detta är en regel som endast är temporär.
Syftet måste ju vara att ge lokala bryggerier möjligheten att gå in under samma villkor.

Systembolaget har antagligen en hel del saker de behöver trimma in vad gäller logistik och distribuering innan detta flyter på smärtfritt. Förhoppningsvis innebär det att all öl som räknas som lokal kommer kunna skickas över hela landet. Det var ju så det så fint hette från början.
Informationen om hur det har blivit så här och om hur det kommer utvecklas har lyst med sin frånvaro från Systembolagets sida.
För att visa Systembolaget att detta är en fråga som känns angelägen för många så har en namninsamling startats av Robert på Helbergs Humle. Ett initiativ som jag applåderar! Jag hoppas det kan hjälpa till med att förbättra dialogen mellan Systemet och konsumenterna.
Listan hittar Du HÄR!!

Jag kände mig så klart så nyfiken på hur det som faktiskt går att beställa fungerar med leverans så givetvis passade jag på att beställa lite. Valet föll på:
- Eskilstuna Anders Dubbel-IPA
- Eskilstuna Annika Blonde
- Fristads Stolta Imperial Stout
- Malmö Brygghur Beerssons IPA
- Strömsholms Tok-Olle
- Snopptorp starkporter (Mitt sofistikerade sinne för humor tillät mig inte att vara utan denna!)
- Sundbyholm Single hop

Och jag som lovade min sambo att dricka upp ölen jag har hemma först innan jag köper på mig så att jag måste gömma en del i smyg i nattduksbordet... Men efterom dubbel-IPA faller henne i smaken så mutar jag henne med en Anders!


Kommentarer
Postat av: Annika

Wow, jag vill ha en Annika Blonde! :-D

2012-03-29 @ 12:08:24
Postat av: Magnus

Jo jag tänkte det, så jag beställde en extra!

2012-03-29 @ 16:00:18
Postat av: Annika

Yeehah! :-D

2012-03-30 @ 11:04:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0