Ett ordentligt arbete

Är det någon som vill ha tomma ölflaskor? På nyheterna såg jag ett reportage om en man uppe Jämtland som nu sålde 1500 tomma ölflaskor som han samlat på sig. Det får min samling med Brewdog-flaskor att i sammanhanget se ganska blygsam ut.
Nu har Helsingborgs bryggeri äntligen fått ut sin julöl Helsingborgs Vinter på systemet. En recension av ölet kommer när jag har provat lite andra julöl i December men jag kan redan nu konstatera att den är riktigt trevlig med god smak!

Idag tänkte jag skriva lite om Proper Job. En engelsk IPA från St. Austell Brewery. Vad jag tycker är riktigt intressant är att man redan på flaskan ger en hint om vad som väntar, en kraftigt humlad öl, med bitter smak och milld sötma, smaksatt med humlesorterna Wilamette, Chinook och Grassy. Info på fler flaskor om humleinnehåll hade inte alls varit en tokig idé.
Färgen är guldig, klar och med ganska sparsamt med skum. Jag hade mycket väl kunnat tro att detta skulle kunna vara en lager utifrån detta.
Ölen doftar friskt av tropiska frukter, detta verkar lovande. Smaken är mycket fin och bjuder på riklig beska och frisk flädersmak som sitter kvar i eftersmaken. Gott om kolsyra som dock inte är så lätt att se i glaset. En riktigt bra IPA med förhållandevis låg alkoholhalt i förhållande till den relativt låga alkoholhalten på 5,5%.

BETYG:
Doft: 7
Smak: 7
Eftersmak: 7
Totalt: 21


Kommentarer
Postat av: bark

Den där har jag flera gånger druckit som real ale och det är en riktig höjdare!

2011-11-11 @ 14:42:18
URL: http://www.ofiltrerat.se
Postat av: Magnus

Ja jag hittade den när jag köpte lite gott å blandat i Köpenhamn. En del höjdare fanns att finna, definitivt!

Skulle du vilja förklara vad som menas med real ale? Är inte helt hundra på det.

/ Magnus

2011-11-11 @ 16:51:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0