En skoningslös översvämning

Då var jag äntligen igång med bloggen och vill allra först poängtera att bloggning är ett helt nytt fenomen för mig, så jag hoppas att text å bild kommer där det är tänkt!

Med höstens ankomst så tycker jag att det är på sin plats att den första ölen blir en trevlig mörk stout. Det är Brewdog som från och med denna månaden har sin stout "Rip Tide" i Systembolagets ordinarie sortiment. Jag drack denna öl i somras när jag och min flickvän var på en shoppingtur ner till Tredje rikets största stad, Malmö. Det slutade då med att hon fick gå vidare å shoppa medan jag satt och ölade vidare.

Det pyser lite försiktigt om flaskan när jag öppnar den och vid upphällningen skummar den sig fint med lite brun-beige färg i kronan som efter ett par minuter har lagt sig ner. Färgen på ölet är nästan helt svart och totalt ogenomtränglig. Doften är söt men inte överdrivet. Smaken är innehållsrik men snyggt avrundad. Sötman finns kvar i smaken blandat med hintar av kaffe och... ja något som får mig att tänka på grillkol. Beska finns där gott om men den märks först ordentligt i eftersmaken. Att denna krabat innehåller 8% alkohol är inget som för den sakens skull får den att smaka spritig. Tid per flaska 30-45 minuter.

SLUTSATS: Även om stoutar inte tillhör mina favoritöl så är detta är en riktig trevlig öl! Priset på 28 kr. är helt överkomligt, om inte ett fynd. Sen måste jag ju tillägga att Brewdog är ett bryggeri som tidigt fått min uppmärksamhet med sin härliga attityd och förmåga att blanda tradtition med en stor portion nyskapande.
Bryggeriet sammanfattar själva detta som en "skruvad, skoningslös stout". Hur det är med den skoninglösa delen vet jag inte, jag mår prima efter en halv flaska, nu ska jag dricka resten och titta på fotboll!
Hej hej!


Kommentarer
Postat av: Hanna

Första kommentaren - woho! Det var en fin shoppingdag :) (eller får man bara kommentera ölen? tihi)

2011-10-03 @ 23:26:32
URL: http://hannathoresson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0