Watt a dogday evening

Brew Makers Dinner med James Watt från Brewdog på restaurang Gastro. Ojojoj, nu ska jag försöka att sammanfatta gårdagens upplevelser. Det svåra är väl var tusan man man ska börja!

Kvällen började med ankomst till restaurangen klockan 19 och i samband med detta fick vi våra bordsplaceringar. Strax efteråt serverades kvällens första öl som var Punk IPA samtidigt som James pratade om hur de startade upp bolaget och gav lite roliga anekdoter om detta på klockren skotsk dialekt. Sedan gav han oss en skotsk kurs i hur man ska smaka öl och jag måste säga att upplevelsen av Punk IPA'n blev en riktig överraskning när man hittade balanserna mellan sötma och beska.

           

Efter detta serverades förrätten: Frasiga croquettas på Öresundstorsk och röding, fondue på Vikentomater och fänkål, aioli. Till denna rätt serverades Trashy Blonde och 5 A.M. Saint och vi fick alla uppdraget att jämföra vilket öl som fungerade bäst till maten. Jag tyckte att "TB" fungerade helt ok till detta som även enligt mig var den godaste maträtten under kvällen. Men då jag redan sedan tidigare är väldigt förtjust i 5 A.M. så föll smaken på den, vilket faktiskt även de flesta andra i sällskapet instämde till.

James fortsatte snacka om företaget, hur de 2006 hade två anställda... och en hund till att idag ha 70 anställda... och en hund! Att ha utvecklat ett så starkt varumärke med så hög kvalitet på så kort tid kan inte få en annat än imponerad!

Till huvudrätten nu! Långtidsbrässerad kalvkind, kompott på potatis från Larsviken, persiljerot och citron, trattkantareller och picklade lökar, märgsky. Detta var första gången jag åt kalvkind, köttet var bland det möraste jag stött på, kniven kändes överflödig. Dryck till detta var Hardcore IPA och Abstract AB:07. Nu kom en av kvällens höjdpunkter, hur skulle den nya Abstracten smaka? Med AB:06 i färskt minne var förväntningarna höga. Denna gången var brygden en Skotsk imperial ale på 12,5% alkoholstyrka. Denna öl släpps först i November och det är endast 4400 flaskor brygda, totalt! Så att få tjuva en flaska redan nu kändes riktigt priviligerat. Smakerna i den var mycket fokus på sötma, smak av honung, knäck - tänk julgodis så kan du ju föreställa dig! Hardcore IPA'n var inte dum på något sätt men har inte en chans i denna duell!
                             
Årets julklapp?
Årets julklapp?


Efter detta känner man att trots fantastisk smak i all dricka som serveras så är det inte en dum idé att försiktigt hålla igen något på mängden alkohol, sparar därför både lite Hardcore och Abstract till osten som serveras: Gastros utvalda ostar med variation på hjortron. Här skulle egentligen dubbel-IPA'n Hello my name is Ingrid serverats, den blev tyvärr utbytt mot Bitch Please, som är en Barley Wine som utvecklats tillsammans med 3 Floyds som lagrats på whiskeytunnor. Då Ingrid är en av mina absoluta favoritöl och Bitch Please snarare tillhör den andra delen så var jag glad över att tidigare hushållit med huvudrättens öl och upptäckte att Hardcore IPA fungerade suveränt med ost och hjortronvariationerna!

Efterrätt: Chokladfondant på Valhronachoklad, vaniljglass, björnbärscréme - precis så gott som det låter! Nu lades en högre växel in och vi blev serverade en samarbetsöl, Black Tokyo Horizon, där Bryggerierna Mikkeller, Brewdog och Nøgne Ø mixat sina stoutar och fått fram en smakrik kraftig stout på ca. 18% som var vansinnigt kolsyrad vilket var intressant i en så pass stark stout. I och med detta passade jag på att dricka starkaste ölen jag stött på. Men kvällen var inte riktigt slut ännu...


Denna månad släpps Brewdogs Tokyo på systemet, 
ska bli spännande att jämföra då detta var riktigt trevligt!


Som avslutning på kvällen fick vi alla en modern klassiker. Ölet som för ett par år sedan var världens starkaste öl, numera rankad som nummer fyra. Mina damer å herrar: 


Sink the Bismarck! 41% alkohol.
Nej, det var inte en flaska per person. 
Det var mer intressant än gott att dricka denna "öl", dock var den inte
så pjåkig. Erbjöd en smak som innehöll en hel del lakrits.



Sammanfattning av ölen som serverades förutom
Bitch Please som kom på fat.



Givetsvis passade jag på att ta med ett underlägg
som James Watt så gärna signerade för att sen
inta rock-posé för foto!


Sammanfattningsvis så var detta en väldigt lyckat kväll. Mat bra, öl bra, sällskap trevligt!
Vill passa på att tacka Fredrik för ett lyckat arrangemang!


Kommentarer
Postat av: Annika

Man blir ju både hungrig och törstig! :-)

2011-10-06 @ 17:56:48
Postat av: Fredrik

Tack för ett trevligt inlägg, jag länkar in din blogg i min blogg-lista nu, kul med fler ölbloggar. :)

2011-10-12 @ 01:51:15
URL: http://www.humleochmalt.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0