Wintercoat - India gold, IPA

HEJ ÖLFOLK!
För ett par, tre, veckor sedan fick jag äran att följa med min svåger Jacques och dennes far med samma namn till Köpenhamn då d.ä. skulle köpa öl till deras oktoberfest.
Vi hittade lite olika, små och trevliga butiker med en uppsjö av olika öl och jag hoppas på att ett flertal kan hamna på bloggen till slut!
Först ut i test är Wintercoat. Ett danskt brygeri en liten bit från Århus som producerat öl sedan 2002. De har konsekvent valt att varken pastörisera eller filtrera sina öl för att inte förlora smak.
I testet har jag en IPA, India Gold.
Ölet är bärnstensfärgat och jag hade nog förväntat mig ett mer grumligt öl men kan konstatera att det är en relativt klar vätska med en tunn yta med skum i glaset.
Doftmässigt så är detta en frisk öl med mycket fruktighet med toner av fikon.
Smaken är ganska rik på sötma men saknar det där draget av beska som jag tycker är så viktigt med IPAs, den är dock inte helt avsaknad men kunde helt enkelt vara större. Mild kolsyra.
Eftersmaken är liksom smaken söt och beskan är inte helt närvarande, vilket jag tror hade kunnat göra denna öl till en riktig vinnare.
Slutsats:
Alltid spännande med nya bryggerier och jag testar gärna fler öl från Wintercoat! India Gold är ingen dålig öl, verkligen inte, men jag hade nog hoppats på mer smaker och i synnerhet beska.

TILLÄGG TILL TIDIGARE:
Jag märkte allt eftersom flaskan tömdes hur vätskan blev mer å mer grumlig. Även beska tilltog en del och förhöjde denna öl en hel del. Jag vet inte om det ska vara som så att när man dricka ofiltrerad öl att man borde vända flaskan uppåner innan öppnandet. Jag kände att jag var tvungen att tillägga detta till recensionen då jag uppenbarligen inte fått ut mesta möjliga av ölet i första halvan av flaskan!

 


För övrigt så har jag köpt Brewdogs stout TOKYO. Vid lanseringen i USA var de dock tvugna att kalla den TOKIO. Det var risk att amerikanarna skulle tro att det var japansk öl, trots att det även står "product of Scotland´" på flaskan. Ja jag säger då det!
I morgon träffas jag och blekingeligan från högskolan och jag ska göra mitt absolut bästa för att de varken ska dricka Hof eller Heineken!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0