Lite trevligheter å en recension

Idag var det dags för Systembolaget att släppa nyheterna för November. Efter att ha gått av arbetspasset 07.15 så begav jag mig därför ner till Malmö för att besöka deras vinkällarbutik. Vid öppningen var det jag och 60-talet andra som stod å stampade utanför, skönt för mig så är fallet så att ännu är det vin som är det stora dragplåstret vid denna typen av evenemang. Det innebar dock inte att det blev en smula trångt vid ölnyheterna.

Det jag hade bestämt mig för att få tag på var Brewdog Abstract 07 samt Mikkeller/Brewdog/Nögne Ö Black Tokyo Horizon. Båda dessa ölen har jag skrivit om i mitt inlägg från Brewdog-middagen från Gastro i Oktober.
I övrigt hittade jag lite nyheter, bland annat från Nynäshamns Ångbryggeri, Bötet (barley wine), Sotholmen (stout) som jag ser fram emot att smaka.

Nu till dagens recension som kommer blir första ölet att gå under mitt nya betygsystem.
Det som kommer betysättas är följande:
- Doft
- Smak
- Eftersmak
Inga konstigheter med andra ord, jag kom fram till efter ett tag att det är smartast att hålla sig till dessa och inte blanda in fler parametrar. Med italienska fotbollspressen som förebild kommer betygen gå från 0-10. Men i de flesta fall kommer betyg lägre än fyra och högre än åtta sällan att användas. Dvs. en åtta är ett riktigt bra betyg.

Första ölet ut är Hornbeer IPA. Hornbeer är danskt och blev av Danske Ölentusiaster valt till 2009 års bryggeri.
Det är dom väl medvetna om då det på etiketten står: "Hornbeer ...smager altså godt.
IPA'n är smakrik och har en trevlig färg, något mörkare än bärnsten. Vätskan är dock klar så man kan se kolsyran bubbla lite försiktigt. Ordentligt med smak, något spritig kanske för att vara en IPA på 6,5% men humlesmakerna är trevliga och bland de bästa danska öl jag druckit. REKOMENDERAS!

BETYG:
Doft: 6
Smak: 7
Eftersmak: 7
Totalbetyg: 20


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0