Tactical Nuclear Penguin

För den oinvigde:
Som ett svar på Schorschbräus bocköl på 31% släppte Brewdog en 32% stout med det enligt mig helt fantastiska namnet Tactical Nuclear Penguin på 32% och intog därmed titeln världens starkaste öl.
Detta har länge varit en öl på min lista över öl som jag vill testa mig på. Av en slump var jag inne på nätet på Ølbutikkens hemsida och kunde överraskat se att de minsann hade en flaska hemma. Efter att ha fjäskat lite för min svåger som hade vägarna förbi i Köpenhamn så satt jag till slut med en flaska här hemma. Flaskan levererades i omslagspapper med en handritad Pingvin på omslaget och en tillslutskork som inte alls är en dum ide. För när dricker man en öl på 32%? Jag kunde konstatera att detta är en öl man ska vara några att dela och satte ihop ölpanelen som i julas testade julöl.


Är det bara jag eller ser inte Pingu lite ledsen ut?

Efter att ha måttat upp sex glas med det svarta guldet så var vi ju alla väldigt nyfikna på hur det skulle arta sig.

Doften hade en stor omgång aceton i sig, i stil med nagellacksbortagningsmedel. Övrigt doftades det att det var en väldigt söt öl. Smakmässigt var det en smak som fick mig att tänka på Läkerol Salmiak med del syrlighet i smaken samt lite lakrits. Drycken värmde ordentligt i strupen och om det fanns någon kolsyra i den så var det minimalt. Jag måste säga att det är svårt att känna för stor del av olika smaker när en öl ligger på 32%. Det för mig in på nästa frågeställning, är detta en öl? Jag ser detta som en rolig grej. Jag hade gärna druckit denna fler gånger... men ÖL? Vete katten men vi var alla till vår förvåning att detta var en riktigt god historia!


Inte så avgrundssvart som man skulle kunna misstänka på förhand.
Notera hur ölet skiktar sig på glasväggen!


För att jämföra detta med en av Brewdogs andra monsteröl, Sink the Bismarck, så är detta en öl som känns mer genomtänkt och godare. Överlag anser jag att stout gör sig bättre än ale när man går över 15% och med detta kan jag konstatera att stout med galans klarar sig upp på 32%!

Panelens betyg: 8/10!

Tycker att Brewdogs video om hur denna öl tillverkades är ganska underhållande.
SE DEN HÄR!




Tog ett par torsdagsöl ute på stan i veckan. Kunde konstatera att Brewdog Abstrakt 04 fanns kvar i finöl-skåpet på Bishops Arms, Marina Plaza. Den är ett hett tips till den som inte hunnit smaka den ännu. Jag hjälper gärna till å dricka upp den! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0